Hélène Lefebvre, Ph.D.

Professor Emeritus, Faculty of Nursing, Université de Montréal,
Honorary Member, CRIR–Institut universitaire sur la réadaptation en déficience physique de Montréal (IURDPM), CIUSSS du Centre-Sud-de-l'Île-de-Montréal

Phone: 514 527-4527 (2704)

Email: helene.lefebvre@umontreal.ca

Education

  • B.Sc., Nursing, Université de Montréal, 1980
  • Professional Master’s Degree, Education, Université de Montréal, 1984
  • Ph.D., Education, Université de Montréal, 1994 Postdoctorate, Centre interdisciplinaire sur l’apprentissage et le développement en éducation (CIRADE), UQÀM, 2000

Research interests

Traumatic injury to the central nervous system, resilience, inter-professional intervention, partnership, community inclusion, continuum of care and services, knowledge transfer, collaborative research, healthcare partners, education for health.

Recent publications

Beauregard, L., Guindon, A., Noreau, L., Lefebvre, H. & Boucher, N. (2012). Community needs of people living with spinal cord injury and their family. Topics in Spinal Cord Injury Rehabilitation, 18(2), 122-125.

Lefebvre, H. & Levert, M.J. (2012). Les proches de personnes ayant un traumatisme crânien ont-ils des besoins particuliers ? Une étude internationale Québec-France. Développement Humain, Handicap et Changement Social, 19(3), 87-100.

Lefebvre, H. & Levert, M.J. (2012). The close relatives of people who have had a traumatic brain injury and their special needs. Brain Injury, 26(9), 1084-1097.

Lefebvre, H. & Levert, M.J. (2012). The needs experienced by individuals and their loved ones following a traumatic brain injury. Journal of Trauma Nursing, 19(4), 197-207.

Gauvin-Lepage, J., Lefebvre, H. & Noiseaux, S. (2011). Interventions en soutien à la résilience familiale : une recension critique des écrits. Développement humain, handicap et changement social, 19(1), 153-161.

Lefebvre, H., Levert, M.-J., Bottari, C., Gélinas, I., Croteau, C. Le Dorze, G. & McKerral, M. (2011). Un accompagnement personnalisé d’intégration communautaire en soutien au développement de la résilience : vers un modèle. Développement humain, handicap et changement social, 19(1), 103-111.

Levert, M.-J. & Lefebvre, H. (2011). Résilience et trouble de comportement chez l’enfant : proposition d’interventions en soutien à la résilience de l’enfant ayant un trouble du comportement. Réseau international sur le Processus de production du handicap (RIPPH), 19(1), 69-74.

Tellier, M., Rochette, A. & Lefebvre, H. (2011). Impact of mild stroke on the quality of life of spouses. International Journal of Rehabilitation Research, 34(3), 209-214.

Bélanger, J., Héon, M., & Lefebvre, H. (2010). Le développement d’un outil d’enseignement, « Nous avons un rêve », au cœur de l’intervention auprès des couples infertiles. L’infirmière clinicienne, 7(1), 33-40.

Dahan-Oliel, N., Mazer, B., Gélinas, I., Dobbs, B. & Lefebvre, H. (2010). Transportation use in community-dwelling older adults: Association with participation and leisure activities. Canadian Journal on Aging / La Revue canadienne du vieillissement, 29(4), 491-502.

Gauvin-Lepage, J. & Lefebvre, H. (2010). Les perceptions d’adolescents cérébrolésés, de leurs parents et des professionnels impliqués dans leur inclusion sociale. Enfances, Familles & Générations, 12, 127-147. (http://www.erudit.org/revue/efg/2010/v/n12/044396ar.pdf)

Gauvin-Lepage, J. & Lefebvre, H. (2010). Social inclusion of persons with moderate head injuries: The points of view of adolescents with brain injuries, their parents and professionals. Brain Injury, 24(9), 1087-1097.

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Poissant, L., Ahmed, S., Riopelle, R.J. Rochette, A., Lefebvre, H. & Radcliffe-Branch, D. (2010). Synergizing expectation and execution for stroke communities of practice innovations (http://www.implementationscience.com/content/5/1/44). Implementation Science, 5, 44.

Gauvin-Lepage, J., Lefebvre, H. & Levert, M.-J. (2009). Les perceptions d’adolescents, de leurs parents et de professionnels quant à l’inclusion sociale d’adolescents ayant vécu un traumatisme craniocérébral modéré(http://www.oiiq.org/ordres/Cyberjournal/ORIIML/vol01no01/ORIIML_impression.pdf). Cyberjourn@l de l’ORIIML, 1(1), 9-11.

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Vigeant, D., Lefebvre, H. & Reidy, M. (2008). The use of video as a pedagogic tool for the training of perioperative nurses: A literature review. Canadian Operating Room Nursing Journal, 26(1), 8-9, 14-15, 17-20.

Research orientation

Axis 2: Participation, Social Inclusion and Rehabilitation Services

Research topic

Theme 1: Functional Mechanisms

Research Site

CRIR - Institut universitaire sur la réadaptation en déficience physique de Montréal (IURDPM), CIUSSS du Centre-Sud-de-l'Île-de-Montréal

University Affiliation